zaterdag 14 april 2018

Zelfzorg

Dit is een lastig onderwerp, want ik ben er niet zo goed in. 

Ik weet dat bepaalde dingen moeten, omdat dat gewoon zo is. Eten, drinken, wc-bezoek, douchen, tanden poetsen en slapen/rusten zijn zo ongeveer wel de basis-dingen, denk ik. Even een lijstje.

- Eten - Doe ik omdat het moet. Ik eet zelden omdat ik honger heb, vaker omdat het een bepaalde tijd is. Lunch heb ik al jaren niet op, dus ik eet alleen ontbijt en avondeten. Ik maak een plan voor (het avondeten van) de hele week en probeer me er aan te houden. Als ik geen partner zou hebben die van afwisseling houdt, zou ik elke week precies dezelfde dingen eten. :)
- Drinken - Doe ik te weinig. Ik heb in mijn planning vijf 'drinkmomenten' staan, waarvan ik er eigenlijk maar twee dagelijks aanhoud. De rest sla ik over, omdat ik het vergeet. Ik heb praktisch nooit dorst. Wel drink ik -heel braaf- bij elke buitenshuis-afspraak een glas water tijdens de afspraak. Omdat dat 'hoort', denk ik. :)
- Bezoek aan wc - Vergeet ik ook vaak. Ik merk vaak niet dat ik 'moet', totdat ik buikpijn krijg en me realiseer dat ik al een hele dag niet naar de wc ben geweest.
- Douchen - K*t. Haat dit met een passie. Onder invloed van Risperdal (zie vorige post) heb ik me een week (!!) niet gewassen, puur omdat het me geen zak interesseerde. Als ik 'clean' ben, douche ik twee (en soms drie) keer per week. Ik vind het een rotgevoel. Het water op mijn vel (of erger: op mijn hoofd), het verschil tussen het warme water en de koude lucht, het afdrogen (en de jeuk van mijn droge huid) naderhand... Bah! Wel heb ik sinds kort mijn douche-handdoeken vervangen door hydrofieldoeken (die je normaal voor baby's gebruikt). Sindsdien is afdrogen niet meer zo heel verschrikkelijk. Maar nog steeds niet fijn.
- Tanden poetsen - Bah! Een tandenborstel doet vaak pijn aan mijn tandvlees, ragers (die ik van de tandarts moet gebruiken) voel ik tot in mijn ruggemerg en tandpasta smaakt vaak vies. Dus hiervoor zoek ik oplossingen. Een zachtere tandenborstel en 'lekkere' tandpasta maken het gebeuren al minder stressvol, maar wat ik met die ragers moet..? Ik ga binnenkort weer naar de tandarts en ga dit overleggen, want elke keer overprikkeld raken is niet zo fijn. :)
- Slapen - Tja. Ik heb een uur rust nodig 's middags, die ik vaak oversla uit eigenwijsheid. En 's avonds slaap ik eigenlijk ook niet zo best. Dus ik sta eigenlijk half-overprikkeld op en heb geen kans om deze spanning kwijt te raken als ik geen rust pak. Dit is een van die dingen die ik echt moet gaan leren, om niet weer burnt-out te raken. 


Zelfzorg is echt niet mijn sterke punt. :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten